Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Leg og børnefællesskaber

Vi skal forstå at leg ikke behøver have et formål. For leg er ikke sjovt og meningsfuldt, hvis den skal defineres af voksne” siger den danske professor i leg Helle Marie Skovbjerg. Dermed også sagt at legen har værdi i sig selv. Dagtilbudsloven fastsætter, at legen skal være en gennemgående del af børnenes hverdag i dagtilbud. Set udefra formår børnene i deres leg at være tilstede, glemme tid og sted og ”bare” lade sig føre hen hvor legen nu tager en med. Legen handler om fantasi, om at eksperimentere og prøve af. Vi har som voksne i mange år haft en tendens til, at ville styre legen og bestemme over den, for at få den til at passe ind i et lærings- og udviklingsperspektiv.

Det betyder i praksis, at vi i Børnehuset Stjerneskuddet:

·         værner om og skaber tid og rum til ”fri leg” (leg uden voksne, styret af børnene selv)

·         Skaber en balance og en vekslen i hverdagen mellem de voksen – og børneinitierede lege/aktiviteter

·         tager ansvar for relationerne også i de ”frie lege”, for at sikre deltagelsesmuligheder og/eller at legen udvikler sig positivt for alle. Det gør vi bl.a. ved at placere os bevidst i eller omkring en leg, ud fra følgende muligheder:

-  vi trækker os helt, kommer lige en gang imellem forbi og sikrer at legen forsat er god for alle

-  vi deltager aktivt

-  vi opholder os i periferien, kan have en birolle i legen (kan være faren, der altid er på arbejde J )

·         sikre en indretning der understøtter den ”frie-” og børneinitierede leg

-  opdeling af legezoner

-  afgrænsede og til tider afskærmede legezoner

-  indretningen af de fysiske rammer og indkøb af legetøj der understøtter fantasien og lægger op til flere anvendelses muligheder.

-  dynamiske og fleksible læringsrum

Venskaber, et stabilt tilhørsforhold og gode deltagelsesmuligheder i meningsgivende fællesskaber er en meget vigtig og betydningsfuld del af børnenes liv og hverdag i en daginstitution. Oplevelsen af at høre til og have en og gerne flere venner man er trygge ved, er modige sammen med og som man oplever en særlig tilknytning til, er vigtig for ens udvikling, læring, trivsel og dannelse.  Det er derfor vigtigt for os i Stjerneskuddet, at de fælleskaber og venskaber der opstår i hverdagen ikke kun bliver flygtige og vokseninitierede. Vi har alle brug for at være en del af fællesskaber og venskaber, der også er langvarige, selvvalgt og båret af en eller anden form for kemi, gensidighed og omsorg.

Det er derfor en vigtig pædagogisk opgave at understøtte og skabe forskellige/mangfoldige og ligeværdige fællesskaber, hvor alle trygt kan være og lære. Vi er os bevidste om, at ikke alle fællesskaber og venskaber er lige hensigtsmæssige og vi forbeholder os derfor retten til at ”blande” os.

Mindre børnefællesskaber og dermed opdeling af børnene i mindre grupper, skaber bedre betingelse for, ikke bare den enkelte men ligeledes for nyetablering og/eller vedligeholdes af venskaber og fællesskaber. Det er vores erfaring at de mindre børnefællesskaber skaber rum for mere ro, nærvær og fordybelse, både hvad angår børn og voksne.

Det betyder i praksis:

  • Voksen deltagelse i leg
  • Igangsættende og rammesættende voksne (der ind imellem også trækker sig igen og giver plads til det der opstår)
  • Konflikthåndtering ikke konfliktløsning
  • Organisering af mindre børnefællesskaber

Forpligtende fællesskaber, hvor vi som voksne er vedholdende i krav om deltagelse og til tider også rolle/funktion. F.eks. vi har faste pladser når vi spiser - pladser som de voksne har bestemt, aldersbestemte gruppeopdeling, arbejdsopgaver i alle tager del i som f.eks. oprydning