Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Natur og udeliv

 

Naturen og udelivet rummer et utal af muligheder. Der er højt til loftet og mere plads at boltre sig på, som giver rig mulighed for at afprøve og udvikle egne grænser og evner, både fysisk og mentalt. Udelivet og naturen lægger op til at sanse og opleve verden med hele kroppen. I naturen kan vi møde forunderlige fænomener, som vi sammen kan blive nysgerrige på og fordybe os i.  

De grundlæggende pædagogiske værdier vi har tillagt læringsrummet er:

  • Nærvær – vi tager ofte to voksne af sted på gå- el. cykelture i nærområdet med en mindre gruppe børn. Det giver os tid, rum og ro til nærværende fordybelse
  • Nysgerrighed –  sammen med børnene bliver vi optagede af, hvad der sker omkring os og opstår der, hvor vi er.
  • At følge børnenes spor – vi lader os inspirere af, hvad børnene bliver optaget af og følger med.
  • At inspirere – vi besøger forskellige steder og laver forskellige ting og aktiviteter sammen med børnene.

    Vi undersøger og lærer om og i naturen for, at kunne værne om den som vores eksistensgrundlag. Naturen og uderummet sidestiller vi med vores indendørs læringsrum. Et læringsrum med mange forskellige muligheder for udvikling, dannelse, læring og trivsel.
Vi arbejde bl.a. med udgangspunkt i ”Learning by doing”, hvilket betyder, at vi skal eksperimentere og gøre tingene, nogle gange  vokseninitieret, andre gange opstår der både ny viden og spændende ting, når vi kaster os ud i det ukendte.  
Ude som inde, er der opgaver, der skal gøres og som vi alle tager del i. Vi har alle ansvar for, og skal tage hensyn til, vores ting, hinanden og naturen. Alle bidrager til fællesskabet barn som voksen. Eksempler på opgaver: Ordne høns/hønsegård, gøre klar til leg/rydde op, feje fliser, luge bede, vande blomster, vaske legetøj og køretøj.


Vi arbejder med hvordan vi passer på naturen, med henblik på at skabe en begyndende forståelse for, hvordan vi hver især kan bidrage til/ med en bæredygtig adfærd. Konkrete aktiviteter: fra jord til bord (til jord), vi har høns, vi forspirer, planter og sår i egne højbede/baljer. Vi taler med børnene om hvor maden kommer fra, hvordan det ser ud, føles, dufter, smager osv. Vi komposterer, mindsker affald i naturen – skraldeindsamling, genbrug – sammen laver vi ting af genbrugsmaterialer.